Display Menu Menu

Podívejte se na blíže na zdravé stravování a dostatečný příjem proteinů.

Čtvrtek, Říjen 15, 2020

I vegetariánské a veganské pokrmy jsou bohaté na proteiny a poskytují plno hodnou výživu.

Věděli jste že, tělo potřebuje 22 různých aminokyselin z čehož 9 z nich získává ze stravy?

Nebo že, člověk potřebuje 0,8 g proteinu na každý kg tělesné hmotnosti (asi 50 gramů na osobu vážící 60 kg).

Podívejte se na blíže na zdravé stravování a dostatečný příjem proteinů.

CO JSOU BÍKOVINY/ PROTEINY?

Proteiny jsou velké molekuly tvořené menšími jednotkami nazývanými aminokyseliny. Bílkoviny jsou přítomny ve všech tělesných buňkách a účastní se většiny biologických procesů. Jsou snadno dostupné v mase, mořských plodech, mléčných výrobcích a vejcích, ale vegetariáni a vegani si musí nakombinovat jídelníček tak aby obsahoval dostatek esenciálních aminokyselin v bílkovinách.

PROČ JE POTŘEBUJEME?

Bílkoviny poskytují aminokyseliny, které se používají k tvorbě a údržbě kostí, svalů a kůže a k produkci enzymů, hormonů, neurotransmiterů a protilátek. Ke správnému fungování potřebuje tělo 22 různých aminokyselin a devět z nich (esenciálních aminokyselin) musí být získáno z potravy.

KOLIK JICH POTŘEBUJEME?

Denní doporučené množství bílkovin pro dospělého je 0,8 g na každý kg tělesné hmotnosti, (asi 50 gramů na 60 kg osobu*) a 0,8 - 1,3 g na kg tělesné hmotnosti pro kojence a děti.17 Protože tělo rychle spotřebovává zásoby bílkovin, lidé potřebují konzumovat odpovídající množství aminokyselin, které tvoří bílkoviny pro udržení dobrého zdravotního stavu.