
- Novinky
- Chef academy
Nechte roční období proniknout do Vašich podniků
Střídání ročních období by měla pocítit také kuchyně! Čtyři sezóny jsou skvělou příležitostí oživit zajeté menu a vždy přinesou čerstvý vítr po měsících stereotypu. Každá gastronomická sezóna má svoje silné suroviny, z kterých je třeba čerpat. Menu také ozvláštní tradice a svátky, které se vyplatí sledovat. Výhodné to může být i pro váš rozpočet. Ceny ingrediencí totiž během roku značně kolísají – příkladem je dýně nebo chřest. Vytěžit můžete i z jejich lepší kvality, čerstvosti a chuti
Přivítejte svěží jaro
Po chladné zimě jaro vnese čerstvý vzduch do každého podniku! V gastronomickém kalendáři trvá jaro přibližně od března do května a nové chutě do menu přináší čerstvá úroda. Strávníci po zimě vyhledávají spíše lehčí pokrmy, zaručeně je ze židle zvedne tradiční český chřest. Na jaře ho seženete za nejlepší cenu a snadno ho seženete od lokálních dodavatelů. Řada restaurací na něm staví klidně i celé menu. Chřest je oblíbený v krémových polévkách, v rizotu nebo jako příloha. Jarní sezóna do kuchyní přináší i jarní cibulku, ředkvičky nebo čerstvé bylinky. Milovníky masa na jaře potěšíte kuřátkem nebo jehněčím kýtou. Co se týče tradic, slaví se Velikonoce. Ty nabízejí řadu tradičních pokrmů jako je nádivka, vejce na mnoho způsobů nebo sladké jidáše.
Šťavnaté léto plné chutí
Jakmile se oteplí, všichni vyráží ven. Otevírají se zahrádky restaurací a v diářích se začínají objevovat festivaly a venkovní akce. S rostoucí teplotou se zvyšuje množství ovoce a zeleniny, které dozrává. Ovoce nemusí zdobit jen šťavnaté dezerty. Broskev, hroznové víno nebo lesní plody se skvěle hodí i do vychlazených limonád. Jako příloha k pokrmům výborně poslouží salátek s rajčaty, okurkou, mrkví nebo červenou řepou.
Menu restaurací je v období léta neodmyslitelně spojené s grilem. Sežeňte si spolehlivého dodavatele masa, během sezóny provoněné venkovní barbecue ho oceníte ještě více než obvykle! Grilování však už dávno není jen o dobrém steaku. Na grilu se stále častěji připravují ryby, mořské plody, ale také lehká zelenina – cuketa, lilek nebo žampiony.
Žhavé dny si žádají také dostatečné osvěžení. Nový trendem jsou experimenty v oblasti zmrzliny. Na pultech zkušených zmrzlinářů se objevují bazalkové, rýžové, ale i parmazánové příchutě. Nebojte se tedy zkusit něco nového, zákazníky to rozhodně překvapí. Obnovu zažily také nápojové lístky, kde se stále častěji objevuje například affogato – espresso s vanilkovou zmrzlinou, nebo espresso tonic – ledové spojení kávy a hořkého toniku na ledu.
Podzim plný tradičních chutí
Přichází chlad a chuťové pohárky lační po výraznějších chutích, které zahřejí i na duši. V českých restauracích je podzim rozhodně významná sezóna. Zákazníci jsou hladoví a sezónních surovin je stále dost. V tuzemské krajině je od září do listopadu gastronomie ve znamení posvícení, zabijaček a vinobraní. Slaví se například svátek svatého Martina, ke kterému patří pečená husa – tuto slavnost rozhodně nevynechejte. V podzimním jídelníčku se často objevuje dýně, bílé zelí, celer, kapusta, ale i pečené kaštany. Především již zmíněná dýně se dá využít v mnoha pokrmech – kromě krémových polévek nebo pyré, budou zákazníci nadšení i z dýňového koláče. Do všech dezertů se také skvěle hodí švestky, jablka a hrušky. Pokud chcete oživit menu, zaměřte se na zvěřinu. Kančí maso se šípkovou omáčkou je pro sychravý podzimní oběd jako dělané.
Abyste celé menu doladili, nezapomeňte si na podzim udělat pořádnou zásobu dobrého vína. Populární je především víno svatomartinské – jeho chuť je plná a svěží, přestože zraje jen pár týdnů.
Když teploty zalezou pod nulu, v nápojovém lístku nesmí chybět výběr teplých nápojů. Můžete nechat zákazníky zavzpomínat na dětství a nabídnout jim například kakao nebo horkou čokoládu. Horké sladké nápoje můžete ozvláštnit skořicí a marshmallows.
Do jaké míry necháte roční období ovlivnit váš podnik je na vás. Odborníci se shodují, že vliv sezón na gastronomii je naprosto zásadní. Sezónní menu může být hlavní složkou vaší nabídky nebo jí jen doplňovat. Rozhodně se vyplatí sledovat kalendář a mít v povědomí zásadní kulinářské svátky a tradice. Při nákupech mějte v paměti, jaké suroviny aktuální sezóně vévodí. Roční období má možná na chutě zákazníků větší vliv, než jste si doposud uvědomovali.